Typografie tips voor een goede affiche

Typografie is een belangrijk deel. U kunt het vergelijken met de verpakking van een product. Het product mag dan nog zo goed zijn, als het lelijk verpakt is, verliest het al zijn aantrekkelijkheid voor de ontvanger. Of erger nog, hij/zij zal het product als minderwaardig gaan beschouwen.

Dit geldt ook voor de opmaak van een affiche. Niemand zal uw affiche opmerken als u de verkeerde typografie gebruikt, hoe dwingend en catchy de boodschap ook is. Voorbijgangers hebben slechts enkele seconden om uw advertentie op te merken, dus u moet er voor zorgen dat ze de boodschap in één oogopslag kunnen lezen en begrijpen.

Als u mensen wil overtuigen om uw product te kopen, moet de affiche in de eerste plaats gelezen worden en leesbaar zijn. Om dat te bereiken, dient u rekening te houden met 3 belangrijke punten:

  • Lettertype
  • Grootte van de letters
  • Kleur

Lettertype

Het hoofddoel is dat de affiche leesbaar is van op afstand. De boodschap moet gemakkelijk te lezen én te begrijpen zijn. Gebruik daarom NIET ENKEL HOOFDLETTERS. Hetzelfde geldt voor letters die v e r v a n e l k a a r verwijderd zijn of te dicht bij elkaar staan. Dat is over het algemeen moeilijker te lezen.

Te dunne of fancy lettertypes zijn evenzeer moeilijk leesbaar en bijna onzichtbaar bij grote afstanden of bij grote snelheden. U dient eigenlijk altijd rekening te houden met een soort van “voorbij-rijdende” duidelijkheid. Uw boodschap moet verstaanbaar zijn voor voetgangers en snelle automobilisten.

Gemakkelijk leesbaar met een moderne uitstraling. Ze worden normaal gezien gebruikt voor hoofdtitels, het zijn de perfecte lettertypes voor de tekst van een affiche.

Goede keuzes qua lettertypes zijn:

Arial, Calibri, Verdana, Tahoma, Helvetica en Lucinda Grande zijn de gekendste.

GROOTTE van de letters

De meest voor de hand liggende regel is: gebruik GROTE letters. Niet alleen opdat voorbijgangers het zouden kunnen lezen van op verre afstand, maar het zal hun aandacht ook langer vasthouden naarmate ze dichterbij de affiche komen.

Grote letters nemen ook meer plaats in op de affiche. Probeer zo weinig mogelijk tekst te gebruiken om de boodschap duidelijk te maken. Hierdoor zal de impact van de boodschap verhogen.

Gebruik korte, pittige zinnen in een groot lettertype en liever geen lange teksten in een te klein lettertype.

Denk groots en slim: een korte maar krachtige slogan , een slagzin of enkele bijvoeglijke naamwoorden om uw zaak of product? te beschrijven, is meer dan voldoende

Kleur

Wanneer het op kleur aankomt, kiest u het best altijd voor vetgedrukte, hoog-contrasterende kleuren die ervoor zorgen dat de boodschap kan worden opgemerkt.

Wat u zeker niet mag doen, is zachte pastelkleuren gebruiken, die vallen op straat niet voldoende op.